باسم يوسف يشن هجوماً عنيفاً على فيلم "الملكة كليوباترا"

بغداد- العراق اليوم:

هاجم الإعلامي المصري باسم يوسف صناع فيلم "الملكة كليوباترا"، متهماً إياهم بتزييف التاريخ، واستفزاز المصريين ببطلة الفيلم الإسرائيلية غال غادوت بسبب تأييدها لسياسات حكومة بلادها.

وأطل يوسف في برنامج الإعلامي الأميركي بيرس مورغان عبر مداخلة هاتفية تحدث عنها بقوله: "أنا انتهزت الفرصة واتكلمت عن التزييف المتعمد للتاريخ من ناس زي كيفن هارت أو حركة الأفروسنترزم أو ادعاءات ناس زي ستيفن سبيلبرغ أن اليهود بنوا الأهرامات".

وأضاف: "اتكلمت عن إزاي واحدة زي غال غادوت تمثل دور كليوباترا مع مساندتها الحكومة الإسرائيلية وأن دي إهانة أكبر بكتير من لون بشرة ممثلة".

واستكمل حديثه: "أنا اتكلمت أيضاً عن كل ده مع احترامي للحضارة الأفريقية العظيمة في غرب أفريقيا، في الآخر إحنا كلنا أخوات ومن القارة دي لكن تزييف التاريخ مشكلة كبيرة".

 

وغرّد في حسابه الرسمي على موقع "تويتر": "ناس من غرب أفريقيا وجنسيات تانية متفقين مع وجهة النظر اللي أنا طرحتها. مهم جداً لما ندافع عن وجهة النظر أو تاريخنا إننا نعمل ده بأدب واحترام للحضارات التانية. ما يصحش أبداً إننا واحنا بندافع عن تاريخنا إننا نهين أو نقلل من عرقيات أو حضارات أخرى عشان كده أنا أصريت إني أتكلم باحترام عن حضارات غرب أفريقيا لأن الناس دي مش أعداءنا وحيحترمونا لما نحترم تاريخهم. وكمان مهم إننا نتكلم عن التزوير الممنهج من أيام الستينات لدرجة إن في ناس مصدقة موضوع إن اليهود بنوا الأهرامات وده كلام تاريخياً مش صح".

وتابع: "مهم إننا ما ننجرش بحوار أبيض وأسود ده لأن ده حوار أمريكاني صرف بين البيض والسود هناك ومش المفروض نتجر في حتة عنصرية. بالعكس أنا قلت إنها إهانة أكبر بكتير إنهم يجيبوا واحدة زي جال جادوت جندية إسرائيلية سابقة ومؤيدة لقمع حكومتها للفلسطينيين إنها تمثل دور كليوباترا. مش المفروض نتحمق إن كليوباترا كانت بيضا أو سودا أو يونانية أو إفريقية، المفروض ناخد الكلام في حتة الناس تحترمك فيها وتقف معاك من غير ما تنفرهم. الحوار في الوسائل الإعلامية الغربية لازم يكون بحساب ومدروس ولازم تفهم جمهورك وتشوف مين".

وكان بوستر وبرومو وثائقي "الملكة كليوباترا"على منصة "نتفليكس"، أثارا غضب الشارع المصري، وأشعل وسائل التواصل الاجتماعي، إذ ظهرت الملكة الفرعونية ببشرة سوداء وشعر أجعد، ما اعتبرته شريحة واسعة من المصريين بمثابة إدعاء أن الحضارة والآثار المصرية أفريقية الأصل.

علق هنا