بسمة بوسيل في حرب ضروس بسبب سعد لمجرد... انسحاب من مؤتمر نسويّ ومشادات مع الجمهور

بغداد- العراق اليوم:

تمسّكت الفنانة المغربية المعتزلة ومصممة الأزياء بسمة بوسيل بالدفاع عن مواطنها النجم سعد لمجرد، على رغم هجوم شريحة واسعة من الجمهور عليها، وصولاً إلى انسحابها من حدث "نسوّي" والدخول في مشادات كلامية مع عدد من متابعيها.

وفي التفاصيل، أعلنت زوجة النجم المصري تامر حسني عدم مشاركتها في فعاليات She can لدعم رائدات الأعمال والمرأة في مصر والشرق الأوسط، بقولها: "لا أتشرف بأن أكون جزءاً من برنامج لا يحترم حقوق الإنسان لأنه يحترم حقوق المرأة".

وأوضحت بوسيل قصدها في منشور لاحق جاء فيه: "مساء الخير رداً على سوء التفاهم اللي حدث بسبب آخر استوري مني، أنا أكيد ضد أي تحرش أو اغتصاب لأي سبب مهما كانت الظروف، ومقبلش على بناتي أو نفسي حاجة زي كده".

وأضافت: "أنا كنت بتكلم على قصة واحد وواحدة هي نفسها اعترفت إنها طلعت معاه للأوضة لوحدها، فالمفروض دي حاجة تنافي عاداتنا وتقاليدنا وشايفين الرجل مذنب والست لا عشان مغربي وعشان فعلاً دائماً فيه عنصرية ضد العرب في البلدان الأوروبية وأكيد القضاء هياخد مجراه".

وتعرضت مؤسَسة Enterprenelle المنظمة للحدث لانتقادات واسعة بسبب استضافتها بوسيل، ما دفع الأخيرة للرّد على إحدى المهاجمات: "بالنسبة للأخت المحترمة اللي ربنا بعتهالي عشان تنور بصيرتي أحب أقولك إننا كمغاربة مش بندافع عنه وحتى لو مذنب لازم يتحاكموا هما الاتنين محاكمة عادلة، وبعدين أنت مش ربنا عشان تمنعي عن حد رحمته، ارحمو من في الأرض يرحمكم من في السماء".

علق هنا